Monday, April 22, 2013

MENGENAI SESUATU YANG MUDA


Di sini kita akan memperkatakan tentang sesuatu yang muda (the youngs of something).

Berbagai benda hidup terutamanya jenis serengga, ikan, amfibia, burung dan binatang menjalani corak bentuk pusingan hidup (life cycle) yang berbeza dan dipanggil dengan nama yang tertentu seperti yang  ada di dalam bahasa Inggeris:

                        
                        The Adult              The Young

                        Frog            -         tadpoles

                        fly               -         maggots

                        mosquito      -        larvae

                        man             -        baby



Ikan, sebagai contoh, mempunyai pusingan hidup (life cycle)  khusus iaitu bertelur, telur menetas menjadi anak ikan dan membesar menjadi ikan dewasa dan kemudiannya bertelur lagi dan seterusnya . Setentunya yang bertelur itu adalah jenis ikan yang betina yang disebut dalam bahasa SJD sebagai "indu sada".

Terdapat di dalam bahasa SJD penggunaan beberapa perkataan khusus untuk nama sesuatu yang berbentuk muda atau kecil itu iaitu berbeza dari nama yang dipanggil apabila ianya sudah membesar yakni dewasa.  Di antaranya adalah:

                   
            Panggilan bagi  yang dewasa           Panggilan khusus bagi yang muda
               

            sada lair  (ikan lair)                             -       babilak

            sada banyingot  (ikan baung)               -       gagunoam

            sada balilo   (ikan belida)                    -        balunting

            enggaung (kumbang rumbia)               -        utoad 

            pangat  (lalat)                                     -        baridih 

            kalias  (nyamuk)                                 -         jantik-jantik

            anai  (anai-anai)                                 -        bubul

            kara (kera )                                        -       aning

            tabajang (katak)                                 -        emputid

     


No comments:

Post a Comment